Gumiabroncs szerkezete

wheels_mark_13

1. futófelület, 2. váll, 3. szövetváz, 4. oldalfal, 5. védőbetét, 6. övbetétek, 7. peremmag, 8. perem

Futófelület:

– közvetlen kapcsolatot teremt az útfelülettel
– védelmet nyújt a gumiabroncs szerkezetének
– átadja az erőket és a terheléseket az útfelületnek
– ez a gumiabroncs legjobban kopó felülete

Váll:
– a gumiabroncs legvastagabb felülete
– extrém körülmények között biztosítja a kanyarodáshoz, manőverezéshez szükséges tapadást
– védelmet nyújt a gumiabroncs szerkezetének
– átadja gépkocsi felől érkező erőket

Oldalfal:
– a gumiabroncs legvékonyabb része
– biztosítja a kapcsolatot a futófelület és a peremrész  között
– elnyeli az útfelület felől érkező rezgést
– átadja gépkocsi felől érkező erőket

Perem:
– a gumiabroncs legösszetettebb része
– viseli és átadja az erőket
– kapcsolatot biztosít a keréktárcsa és gumiabroncs többi része között

Övek:
– feladata a karkasz szerkezet védelme
– meghatározza és megtartja az abroncs formáját
– hordozzák a terheléseket

Karkasz:
– gumiabroncs váza
– biztosítja a formát és a szilárdságot
– szétosztja a gumiabroncson a terhelést

Belső réteg:
– a karkasz belső védelme
– tömlő nélküli gumiabroncsnál biztosítja a levegő megtartását

Gumiabroncs osztályzása a minta szerint:
1. téli – nyári gumi
2.  4 évszakos gumi
3. terepjáró
4. verseny (slick)


Tömlős gumiabroncs:

wheels_mark_9

1. lemez felni, 2. belső tömlő, 3. gumiabroncs, 4. szelep

 wheels_mark_10

1. menetes hüvely, 2. csavar fej, 3. szelep hüvely, 4. tömítés, 5. felső csésze, 6. tömítő gyűrű, 7. alsó csésze, 8. szelep test, 9. belső hüvely, 10. szelep vezető furat, 11. vulkanizált légmentes gumi belső

Tömlő nélküli gumiabroncs:

wheels_mark_11

 1. futófelület, 2. légmentesen záró belső gumi felület, 3. váz, 4. szelep, 5. lemez keréktárcsa

wheels_mark_12

1. perem, 2. perem mag, 3. szövet váz, 4. öv, 5. oldalfal, 6. futó felület

Diagonál főbb jellemzői:
– 30-40°-os koronaszög
– egyszerű szerkezet, egyszerű gyártás
– erős oldalfal, kevésbé sérülékeny
– könnyebb javíthatóság
– jobban csillapítási tulajdonságok, jobb rugózás

Radiál főbb jellemzői:
– a kordszálak 90°-ban metszik a koronavonalat
– a futófelület teljes szélességében öv helyezkedik el
– 15-20°-os koronaszög
– kevesebb betéttel ugyan olyan terhelést bírnak

Keréktárcsa jelölések

mark_disc_16

  1. a gyártó rövidített neve
  2. gyártó ország (Ukrajna)
  3. gyártás dátuma (2011 március)
  4. méret 6 1/2: felni szélessége hüvelykben (1 col=25,4 mm), J=személyautóra, 16: felni átmérője hüvelykeben, h2: pántprofil (perem) kialakításának kódja
  5. felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága
  6. max. statikus terhelés
  7. megfelelőségi tanúsítvány jele
  8. a tanúsítványt kibocsájtó hatóság jele

mark_disc_2

A: átmérő
B: szélesség
Hump: felni pántprofiljának (perem) kialakítását jelző kód
ET: felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága
DIA: a központosított furat átmérője

A “J” betű jelentése a felniszélesség után, a pántszarv magasságát jelző kód. A legátlagosabb méret a J jelölésű, de léteznek egyéb kódok is:

  • J: személyautó
  • JJ: terepjárók
  • E: nehéz és középnehéz tehergépkocsikra
  • P,K: veterán autókra
  • S,T,V,W: haszongépjárművek

Osztókör:

guide-entraxes

Az osztókör a keréktárcsát rögzítő csavarjait befogadó furatok által alkotott kör átmérője.
Például, az “5 x 139,7” felirat azt jelenti, hogy a felninek 5 furata van, és azok egy 139,7 mm sugarú képzeletbeli kört alkotnak.

Nyomtávszélesítők:

 

Távtartók1. 3-6 mm-es alátét távtartó. Ennél a megoldásnál nincs központosítás, mert minimális az elemelés.

 

 

 

 

 

 

Távtartók22. 12-25 mm-es spacer. Hub központosított kialakítással, ennek köszönhetően jó a kiegyensúlyozása.

 

 

 

 

 

 

Távtartók33. 25-50 mm-es távtartó. Különleges kialakítása miatt két részből áll a távtartó. A központosított alaphoz szegecseléssel lehet rögzíteni a különböző vastagságú tárcsákat. A készlet tartalmazza a rögzítő anyákat is.

 

 

 

 

 

Távtartók44. 25-50 mm-es távtartó. Ennél a készletnél a belső központosított részt is kerékanyával lehet rögzíteni. A készlet tartalmazza a kerékcsavarokat is.

 

 

 

 

 

Előre szeretném leszögezni, hogy sem a gyártó, sem az orosz társoldalak nem javasolják a nyomtávszélesítők használatát, mert stabilitási gondokat okoznak. Az átmenő csavaros megoldásnál több alakalommal is fellazultak a csavarok.

 

UAZ-ra szerelhető gumiabroncs típusok

Моdel
Átmérő (мм)
Szélesség (мм)
Маx. terhelés (kg)
Маx. sebesség (Kм/h)
Kéréktárcsa
(”)
15″
I-192 (8,40-15)
791
218
775
110
6L
I-409 (215/90R15C)
780
221
1060/1000
120 (140)
6L(6J)
I-245-1 (215/90-15C)
777
218
775
110
6L(6J)
IN-357А (215/90R15C)
777
221
1060/1000
120 (140)
6L(6J)
К-142 (215/90-15C)
110
8.40-15
I-471 (31/10,5R15LT)
772
274
1030
180
7J (8J, 71/2J, 8J, 81/2J, 9J)
VI-12 (225/85R15C)
768
950
150
6,5J-15 (6J-15, 6L-15)
I-502 (225/85R15C)
768
228
950
150
6,5J; 6J; 6L
I-520 (235/75R15)
742
234
925
180
6 1/2J (6J, 6L, 7J, 8J)
I-506 (235/75R15)
742
925
180
6,5J; 6J; 6L
I-569 (235/75R15)
738
235
925
160
6 1/2J (6J, 7J, 7 1/2J, 8J)
I-555 (235/75R15)
733
235
925
180
6 1/2J (6J, 7J, 7 1/2J, 8J)
Bel-24 (235/75 R15)
733
235
925
190
7 J (7 1/2J, 6J)
К-171 Bistrika-2 (235/75R15)
180
6 1/2J (6J, 7J, 7 1/2J, 8J)
16″
О-105 (235R16)
778
238
1090
160
6 1/2 J(6J, 6L)
I-357-1А (215/85R16C)
777
120 (150)
I-248 (6,50-16С)
760
180
650
94
4.50E
I-287 (245/70 R16)
756
1120
180
7J
I-288 (215/80R16C)
755
218
1060
6J
I-289 (215/80R16C)
755
218
1060
6J
I-435А (225/75R16)
750
223
875
150
6J(6 1/2J, 7J)
I-484 (215/75R16)
728
216
975
180
6J (5 1/2J, 6 1/2J, 7J)
К-153 (225/75R16С)
900 vagy 1000
160
6,0 (6,5;7,0;7,5)Jx16
К-155 (225/75R16С)
900 vagy 1000
180
6,0 (6,5;7,0;7,5)Jx16
К-139 (195/R16С)
850 vagy 900
120
5,5 (5,0;6,0)Jx16
К-151 (225/R16С)
1400 vagy 1450
140
6,5 (6,0;7,0)Jx16

– forrás:uazbuka.ru –

 Offroad 4×4 gumi méretek és a hozzá javasolt keréktárcsa 

80-as széria
75-ös széria
70-es széria
195/80 R15
5 J – 6½ J
205/75 R15
5 J – 7 J
205/70 R15
5 J – 7 J
205/80 R16
5 J – 7 J
215/75 R15
5 J – 7 J
225/70 R15
6 J – 7½ J
225/75 R15
6 J – 7½ J
235/70 R15
6 J – 8 J
235/75 R15
6 J – 8 J
255/70 R15
6½ J – 8½ J
265/75 R15
7 J – 9 J
265/70 R15
7 J – 9 J
215/75 R16
5½ J – 7 J
215/70 R16
5½ J – 7 J
225/75 R16
6 J – 7½ J
225/70 R16
6 J – 7½ J
235/75 R16
6 J – 8 J
235/70 R16
6 J – 8 J
245/75 R16
6½ J – 8 J
245/70 R16
6½ J – 8 J
265/75 R16
7 J – 9 J
255/70 R16
6½ J – 8½ J
265/70 R16
7 J – 9 J
275/70 R16
7 J – 9 J
235/70 R17
6 J – 8 J
245/70 R17
6½ J – 8 J
265/70 R17
7 J – 9 J
65-ös széria
60-as széria
55-ös széria
175/65 R15
5 J – 6 J
235/60 R16
6½ J – 8½ J
225/55 R17
6 J – 8 J
185/65 R15
5 J – 6½ J
215/60 R17
6 J – 7½ J
235/55 R17
6½ J – 8½ J
205/65 R15
5½ J – 7½ J
225/60 R17
6 J – 8 J
255/55 R17
7 J – 9 J
215/65 R16
6 J – 7½ J
235/60 R17
6½ J – 8½ J
275/55 R17
7½ J – 9½ J
255/65 R16
7 J – 9 J
255/60 R17
7 J – 9 J
225/55 R18
6 J – 8 J
225/65 R17
6 J – 8 J
275/60 R17
7½ J – 9½ J
235/55 R18
6½ J – 8½ J
235/65 R17
6½ J – 8½ J
235/60 R18
6½ J – 8½ J
255/55 R18
7 J – 9 J
245/65 R17
7 J – 8½ J
255/60 R18
7 J – 9 J
235/55 R19
6½ J – 8½ J
255/65 R17
7 J – 9 J
265/60 R18
7½ J – 9½ J
255/55 R19
7 J – 9 J
265/65 R17
7½ J – 9½ J
275/55 R19
7½ J – 9½ J
275/55 R20
7½ J – 9½ J
50-es széria
45-ös széria
40-es széria
235/50 R18
6½ J – 8½ J
235/45 R19
7½ J – 9 J
255/40 R19
8½ J – 10 J
285/50 R18
8 J – 10 J
255/45 R19
8 J – 9½ J
275/40 R20
9 J – 11 J
235/50 R19
6½ J – 8½ J
275/45 R19
8½ J – 10½ J
295/40 R20
10 J – 11½ J
255/50 R19
7 J – 9 J
285/45 R19
9 J – 10½ J
295/40 R21
10 J – 11½ J
265/50 R19
7½ J – 9½ J
295/45 R19
9½ J – 11 J
265/40 R22
9 J – 10½ J
255/50 R20
7 J – 9 J
235/45 R20
7½ J – 9 J
305/40 R22
10 J – 12 J
265/50 R20
7½ J – 9½ J
255/45 R20
8 J – 9½ J
305/40 R23
10 J – 12 J
275/50 R20
7½ J – 9½ J
265/45 R20
8½ J – 10 J
285/40 R24
9½ J – 11 J
285/50 R20
8 J – 10 J
275/45 R20
9 J – 10½ J
295/45 R20
9½ J – 11 J
285/45 R22
9 J – 10½ J
305/45 R22
9  J – 11  J
35-ös széria
30-as széria
25-ös széria
315/35 R20
10½ J – 12½ J
295/30 R22
10 J – 11 J
335/25 R22
11½ J – 12½ J
295/35 R21
10 J – 11½ J
315/30 R22
10½ J – 11½ J
315/25 R23
11 J – 12 J
265/35 R22
9 J – 10½ J
305/30 R23
10½ J – 11½ J
275/35 R22
9 J – 11 J
285/35 R22
9½ J – 11 J
315/35 R24
10½ J – 12½ J
US abroncs mértékegységnek megfelelő méretek
30/9,5 R15
6,5J – 8,5J
31/10,5 R15
7J – 9J
32/11,5 R15
8J – 10J
31/11,5 R15
8J – 10J
33/9,5 R15
35/12,5 R15
8,5J – 11J
33/10,5 R15
33/12,5 R15
8,5J – 11J

US és európai abroncs méretek átváltása

Az amerikai mértékegységrendszernek megfelelően néhány gumi mérete hüvelykben van megadva.

Értelmezés:
32 x 11.5 R 15 M+S

  • 32: a gumi átmérője (hüvelykben)
  • 11.5: futófelület szélessége (hüvelykben)
  • R: radiál felépítésű abroncs.
  • 15: a gumi, vagy a keréktárcsa belső átmérője (mm-ben)
  • M+S: sár+hó

Az európai mértékegységrendszerre történő átszámítás:
1 hüvelyk = 2,54 cm

Például a 32 x 11.5 R 15 US méret Európában a következő méretnek felel meg:

Oldalmagasság:
(32 x 2,54 – 15 x 2,54) / 2 ) / (11.5 x 2,54) = 0,74 cm = 74 mm
Ezt azután össze kell vetni az ehhez legközelebb álló, létező magassággal, vagyis 75 mm-el.

Gumi szélessége:
11.5 x 2,54 = 29,21 cm = 292 mm

Ezt azután össze kell vetni az ehhez legközelebb álló, létező szélességgel, vagyis 295 mm-el.
Az átmérő változatlan.

Eredmény:
32 x 11.5 R 15 = 295/75 R15

– Sega –